Fuldkorn

Fuldkorn er vigtig del af en balanceret kost. Myndigheder verden over, inklusiv the World Health Organization anbefaler at vi øger mængden af fuldkorn vi indtager.

Vidste du at langt de fleste mennesker endnu ikke får nok fuldkorn?

 

Hvad er fuldkorn?

Fuldkorn skal indeholde alle tre spiselige og næringsrige dele af kornet, for at kunne defineres som fuldkorn. Fuldkorn er det modsatte af raffineret korn, hvorfra den næringsrige del fjernes, når kornet bliver malet til mel. Men fuldkorn indeholder alle spiselige dele af kornet.

De forskellige dele af kornet indeholder mange forskellige vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Når et korn bliver raffineret, sker det sædvanligvis for at fremstille "hvide" produkter som mel og hvide ris, og kun frøhviden i kornet bliver anvendt. De ydre og indre dele fjernes, og dermed fjernes mange af kornets  næringsstoffer.

 

Fuldkornets tre dele

På trods af den lille størrelse, består hvert korn af tre dele: klid, frøhvide og kim. Disse tre dele indholder forskellige, vigtige  næringsstoffer.

KLID

er det yderste fiberlag og indeholder: 

  • B-vitamin 
  • Protein 
  • Øvrige stoffer, herunder vegetabilske næringsstoffer. 
    • Disse stoffer forekommer naturlig i planter, og hjælper med at beskytte dem. Sådanne stoffer er i søgelyset nu om dage, fordi de kan have en indvirkning på menneskers sundhed.  

FRØHVIDEN 

udgør størstedelen af kornet. Frøhviden ligger lige inder klideen, og er den eneste del der er tilbage efter kornet er blevet malet. 

  • Kulhydrater
  • Protein 

KIMEN 

er den del af kornet der producerer nye strå. Den indeholder vitige næringsstoffer i form af vitaminer og mineraler. 

  • B-vitamin 
  • Mineraler: sink, jern og magnesium 
  • E-vitamin 
  • Øvrige stoffer, herunder vegetabilske næringsstoffer. 
    • Disse stoffer forekommer naturlig i planter, og hjælper med at beskytte dem. Sådanne stoffer er i søgelyset nu om dage, fordi de kan have en indvirkning på menneskers sundhed.

 

Gode grunde til at spise fuldkorn

Undersøgelser viser, at de personer, der spiser mest fuldkorn, som regel har en sundere livsstil, og at fuldkorn er en vigtig del af en afbalanceret og sund kost. Derfor anbefales fødevarer med fuldkorn af mange af sundhedsmyndighederne verden over i retningslinjerne for ernæring.

 

Hvor meget fuldkorn bør man spise?

Mængden af fuldkorn i fødevarer kan variere meget. Du bør tjekke de ernæringsmæssige oplysninger for at se hvor meget fuldkorn de giver dig. 

Fuldkorn Spis mindt fire portioner fuldkorn hver dag. Ca. 70g fuldkorn for kvinder. Ca. 90g fuldkorn for mænd.
Fiber Ca. 25-35g/dag

Alle Nestlés morgenmadsprodukter er lavet af fuldkorn, og indeholder mindst 8g fuldkorn per portion. 

 

Sådan får du nemt mere fuldkorn 

Der findes mange enkle og lækre måder hvorpå man kan indtage mere fuldkorn: 

  • Udskift hvidt brød med fuldkornsvarianter 
  • Brug fuldkornspasta i stedet for almindelig pasta 
  • Brug brune ris i stedet for hvide
  • Brug fuldkornsmel, når du bager 
  • Brug bulgur i stedet for couscous
  • Brug havregryn i frikadellefarsen i stedet for hvidt mel 
  • Vælg morgenmadsprodukter fremstillet af fuldkorn frem for dem, der er fremstillet af malet korn 

 

Her finder du fuldkorn

Fuldkorn kan være enten kornet i sig selv, f.eks. hvedekerner eller brune ris, men kan også være fødevarer, der indeholder mere fuldkorn end andre bestanddele, f.eks. fuldkornsbrød, fuldkornspasta og morgenmadsprodukter.

Hvad er fuldkorn og hvad er ikke fuldkorn?

Fuldkorn Ikke fuldkorn
Fuldkornspasta Boghvede
Fuldkornsbrød Hvedemel
Hel byg Perlebyg
Brune ris Hvide ris
Majs eller sukkermajs Solsikkekerner
Rugbrød Græskarkerner
Rugkiks  
Havregryn- og grød  

 

Sådan ved du om fødevarer indeholder fuldkorn

Se efter ordet « fuldkorn » i varedeklarationen 
Hvis du er i tvivl, så er det nemmest at kikke på varedeklarationen. Se efter ordet "fuldkorn". Alle korn, der beskrives som "fuld"- eller "hele", såsom fuldkorn, hvedekerner og brune ris, indeholder alle kornets dele.

Se efter om fuldkorn er en af de førstnævnte ingredienser 
Jo højere oppe på listen du finder ordet "fuldkorn", jo større er andelen i produktet. 

Vær opmærksom 
Med alle de forskellige måder, hvorpå man tilsætter korn i fødevarer, er det ikke altid nemt at se hvad der er, eller ikke er, fuldkorn. 
For eksempel er fødevarer mærket med følgende ikke nødvendigvis fuldkornsprodukter: "trekorns-", "stenvalset", "100 % hvede", "knækket hvede", "syv-korn" eller "klid". Mange af os tror at produkter med disse mærkater indeholder mange fuldkorn, selvom det  ofte ikke har set skyggen af fuldkorn.

Farven siger heller ikke noget om hvorvidt at produktet indeholder fuldkorn. En brunlig farve betyder ikke nødvendigvis at produktet indeholder fuldkorn, da fødevarer kan tilsættes brune farvestoffer.